“Schrijf je in voor mijn training”. Hoe vaak lees je dat in social media posts, blogs, nieuwsbrieven van ondernemers? Hun aanbod is perfect afgestemd op hun beoogde klant. De tekst die je leest ook: die is geschreven op jou, of op iemand die op zijn minst veel met je gemeen heeft (anders zou je de mail niet krijgen, de Facebook-advertentie niet te zien krijgen, het bericht niet beginnen te lezen).

Trots

Maar dan, als alle keurig op de lezer geschreven onderdelen van de tekst netjes volbracht zijn, dan wordt de trots op zijn of haar product de schrijver de baas.
Dan heeft zij of hij het niet meer over ‘de workshop’, of ‘training XYZ’, maar over ‘mijn workshop’, ‘mijn training’.
Dat ís het natuurlijk ook. Het is de workshop of de training waar de afzender bloed, zweet en tranen in heeft zitten. Ziel en zaligheid in heeft gelegd. Háár workshop. Zíjn training.

Voor jou als lezer ligt dat anders

Jij hebt er helemaal geen boodschap aan dat het zijn of haar dienst is – het gaat jou erom of het jóuw training of workshop is!

Schrijven voor je lezer

Als jij blogs, nieuwsbrieven of social media posts schrijft, zet je enthousiasme over jouw dienst dan even opzij. Blijf schrijven voor je lezer. Blijf je realiseren dat die op zoek is naar een workshop of training die speciaal voor hem of haar bedoeld is.
Dan is het simpel. Dan schrijf je niet ‘schrijf je dan in voor mijn training’, maar ‘dan is dit jouw training – schrijf je meteen in!’ Of iets van die strekking. Zodat het duidelijk is dat het niet draait om jouw trots op je dienst, maar om de waarde van die mooie workshop of die geweldige training voor jouw lezer. Dan wordt ‘ie nog net wat liever jouw deelnemer.