Ondernemers tegen wil en dank

Mijn coachklanten zijn niet alleen trainer of coach, ze zijn ook ondernemer. En dat betekent dat ze moeten verkopen, hoezeer ze daar vaak ook een hekel aan hebben.

Dat weten ze.
Dus zorgen ze voor een goede website.
En gaan ze bloggen en posten op social media.

En in die blogs, daar willen ze dan een call to action

Het liefst hebben ze dat het hele verhaal toewerkt naar die call to action, de oproep om contact op te nemen voor een kennismakingsgesprek of zelfs meteen die training te boeken. Niet dat ze normaal zo communiceren hoor, ze hebben een hekel aan opdringerig verkopen, maar ja, ze hebben toch klanten nodig?

Dat vind ik geen goed idee

Niet op social media in elk geval, en ook niet in blogs op hun eigen website.

Dat zit ‘m in het doel dat ze willen bereiken

Je social media posts en je blogs op je website zijn (meestal) bedoeld om jezelf zichtbaar te maken. Bij mensen die je al een beetje kennen of nog helemaal niet kennen.
Die mensen zullen je eerst moeten gaan vertrouwen en aardig vinden voordat ze zelf een stap in jouw richting gaan doen (ik kan het weten: ik heb mijn business coach minstens een jaar lang gevolgd en vervolgens drie jaar op haar mailinglijst gestaan voordat ik iets bij haar kocht).

Mensen die meteen iets proberen te verkopen, die vinden we niet aardig

Mensen die je tips geven, díe zijn aardig.
Mensen die iets over zichzelf vertellen dat je herkent, die vinden we aardig.
Mensen die niet meteen iets vragen en wel iets geven, mensen die niet té veel over zichzelf praten, mensen die je anderen ziet helpen, mensen die een beetje op je lijken, mensen die eerlijk zijn… díe vinden we aardig.

Dat is dus wat je in je blogs moet laten zien: dat je er bent, dat je aardig en betrouwbaar bent.
Als je dat bént tenminste, maar daar ga ik even van uit.
Dan call je dus niet to action. Dan deel je uit, zonder dat die ander er iets voor hoeft te doen. Behalve jou volgen dan. En als hij je eenmaal kent en leuk vindt, dán wil hij zelf ook wel eens nader kennis maken. Als hij het zelf verlangt, dan kom jij met je call to action.