ChatGPT stond nog in de kinderschoenen toen Hanneke en ik in januari ons eerste webinarerover gaven. We zijn nog geen 7 maanden verder en vrijwel iedere ondernemer heeft al wel eens ‘iets’ gedaan met ChatGPT (no worries trouwens als jij er nog nooit mee gewerkt hebt, komt goed).
En dat is te zien!
De ontwikkeling in die 7 maanden is enorm. En ik ben niet met alles blij, eerlijk gezegd. Krijg jij ook steeds vaker ronkende, schreeuwerige of ‘plat’ aanvoelende mails in je mailbox? Zie je posts op social media waarvan je denkt ‘huh, zo klink je in het echt helemaal niet’?
Dat is de handtekening van ChatGPT.
En van een ondernemer die ChatGPT niet handig gebruikt.
Dan krijg je mailtjes met als onderwerpsregel ‘Ontmoet Carmen. Zij heeft nu de meest indrukwekkende omzet’. In die mail legt een businesscoach, een vlotte man van in de vijftig,uit hoe jij ook grote omzetten kunt draaien. En ik weet zeker: jij voelt als lezer geen verbinding met de afzender.
Als de tekst te veel ‘ChatGPT’ schreeuwt, voelen we dat. Het is nét geen natuurlijk taalgebruik tussen jou en je klant. Wel prima Nederlands, goed geschreven, geen d’tjes of t’tjes op de verkeerde plek, maar het voelt niet kloppend.
Ik zie meestal waar het aan ligt. Een klant zei ooit over me ‘Jij hebt een chirurgisch oog voor teksten’, en met dat chirurgische oog zie ik hier dat ‘Ontmoet Carmen’ een anglicisme is dat een Nederlander niet snel boven zijn tekst zal zetten en al helemaal niet als hij een vijftiger is. Datzelfde geldt voor ‘de meest indrukwekkende omzet’. De afzender van deze mail zou zelf iets schrijven als ‘Dit is Carmen. Zij draait nu een indrukwekkende omzet’. Of ‘Carmens omzet ging twee keer over de kop’, of zoiets.
Het zijn subtiele verschillen. Je kunt natuurlijk denken: hier staat toch precies hetzelfde? En toch maken zulke kleine verschillen dat je voelt dat de ene mail niet past bij de afzender en de andere wel. Dat de ene als ronkend en verkoperig voelt, en de andere niet. Die verschillen bepalen ook of je zo’n mail opent of niet.
Ik zie het aan clichébeelden, standaard zinnetjes, het ontbreken van écht sprekende voorbeelden.
En ook al kun jij misschien niet meteen aanwijzen waar het aan ligt, je voelt het wel.
En dat wil je niet.
Jij wilt teksten sturen die wél persoonlijk voelen (maar snel schrijven is wel handig). Dus wil je graag gebruik maken van ChatGPT, maar geen onpersoonlijke teksten zonder ziel sturen naar je volgers.
Ja toch?
Zo simpel is het.
En dat kán. Je kunt heel goed gebruik maken van ChatGPT zonder inwisselbare verkoperigeteksten te gaan sturen. Dat zit ‘m in de prompts die je gebruikt, de instructies dus die je ‘m geeft. Maar ook in jouw nabewerking. Als je het handig inpikt, is ChatGPT je beste buddy om snel goede teksten te schrijven. Moet je alleen íets handiger met deze handige tool omgaan dan de businesscoach in kwestie.
Hoe je dat doet? Daar vertellen Hanneke en ik je woensdag 6 september om 11.30u alles over. Nou ja: alles wat in een webinar van een uur past. Wij hebben de afgelopen 7 maanden flink wat vlieguren gemaakt met ChatGPT en hoe je die inzet voor je teksten. Hanneke richt zich daarbij speciaal op LinkedIn, waar kunstmatige intelligentie inmiddels ook zit ingebouwd.
Kom je naar ons webinar? Schrijf je dan hier meteen even in!
Geef een reactie