De afgelopen twee weken was hulp voor je teksten even ver te zoeken. Normaal ben je bij mij aan het juiste adres voor al je communicatie. Ik ben zeg maar dé schrijfcoach van coachend Nederland. Maar nu was ik met vakantie, met alle gevolgen van dien…

Ho, stop, niet afhaken!
Als je nu na die eerste alinea denkt ‘wat een saai verhaal en waar gáát dit over?’, dan is dat precies mijn bedoeling. Dus vanaf dit moment wordt het wél leuk, beloofd. En dat saaie, dat dient een doel.

Want je herkende ze misschien al wel hè, de clichés? Iets is ‘ver te zoeken’. Je bent ‘aan het juiste adres’, ‘alle gevolgen van dien’. Er zijn er nog veel meer die ik héél vaak tegenkom in teksten van coaches en therapeuten. Je klant houdt ‘alle ballen in de lucht’ en dat is ‘het begin van het einde’.
Maar gelukkig heb jij een aanbod, liefst een programma waarbij je klant kan uitwisselen met ‘gelijkgestemden’. Dus spoor je hem aan: ‘grijp nu deze kans’, en het programma kost ‘slechts’ bedrag X. En dat ze dat programma juist bij jou moeten volgen, dat is natuurlijk omdat jij dé specialist op dat gebied bent…

Je voelde al in mijn eerste zinnen wat het effect ervan is. En ik wil je even laten zien hoe dat komt – en hoe je het beter kunt aanpakken.

Sommige clichés waren ooit een krachtige, originele vondst. Alle ballen in de lucht houden: wat een mooie associatie van de eerste persoon die dat beeld van een jongleur gebruikte om aan te geven dat iemand het druk heeft met veel verschillende dingen! Idem voor ‘je bent aan het juiste adres’: iedereen die (zoals ik…) niet al te veel richtinggevoel heeft kent de enorme opluchting als je desondanks het huis vindt waar je zijn moet.
Maar juist zo’n mooi krachtig beeld wordt dankbaar overgenomen door anderen. En dan slijt het. Inmiddels is het met deze twee uitdrukkingen zo ver gekomen dat élke lezer ‘m al tientallen malen elders gezien heeft. Je lezer is er intussen zo aan gewend dat ‘ie niet eens het beeld van die jongleur of de verdwaalde wandelaar meer voor ogen krijgt als hij het leest. De krachtige beeldspraak is versleten tot een cliché.

Andere clichés zijn trucjes om niet specifiek te hoeven zijn. Instrumenten voor luie schrijvers. ‘Alle gevolgen van dien’: welke zíjn dat dan? Hoe ziet dat einde er dan uit als je klant nu ‘het begin van het einde’ heeft ingezet (want meestal gaat ‘ie er niet echt dood aan)? Als schrijver leg je hier de bal bij je lezer: zoek zelf maar uit wat ik precies bedoel, zeg jeeigenlijk.

En dát is waarom die eerste alinea zo saai is. Hij staat vol met versleten uitdrukkingen, wat ‘m al geen limoentjesfrisheid meegeeft. Maar vooral: hij is nergens specifiek. Ik roep daar geen beelden op, je ziet niet meteen voor je geestesoog wat ik je wil laten zien.

Een goede schrijver tovert beelden in je brein. En als jij content wilt maken die wél indruk maakt op je klant, dan zul je dus wat extra moeite moeten doen.
Dan moet je zelf invullen welke ‘ballen’ jouw klant dan precies in de lucht houdt.
Waarom jouw adres het juiste is voor je klant.
Hoe het ‘einde’ eruitziet waar je lezer op afstevent als ze zo doorgaat als nu.

Activeer de zintuigen van je lezer. Laat hem of haar zien, voelen, ruiken wat je bedoelt. Geef je lezer niet de kans om zélf in te vullen wat je wel zult bedoelen, maar maak het concreet en herkenbaar.

Lastig? Met mijn hulp niet. En die heb je een paar weken moeten missen, omdat ik heerlijk zat te relaxen, op een witte schommelstoel op de veranda van een boshuisje op de Veluwe met uitzicht op groene boomtoppen en steeds blauwere lucht. Ik heb genoten, zelfs toen het regende – oh, dat geluid van regen op het dak terwijl je toch in de buitenlucht lekker een boek zit te lezen! En dan wandelen door een zomers bos dat zo lekker ruikt na een regenbui… ik heb genoten!
Nu zit ik met een uitgerust brein weer in mijn tuinkantoor. Ook groen, trouwens. En ik bruis weer van de inspiratie. Ik heb boeken gelezen van experts op mijn vakgebied en me gerealiseerd dat mijn trainingen net zo goed zijn als de hunne.
Dus ik ben er weer voor je! Met een heel programma om te zorgen dat jij de komende maanden je beoogde klant wél in het hart gaat raken zodat ze van je gaat kopen. Er zijn bijvoorbeeld nog 3 plekjes vrij voor de enige offline editie van Communiceren met je klant, dinsdag 22 en dinsdag 29 augustus. Geef je meteen op!

(O, enne: zie je dat ik in de bovenstaande alinea hetzelfde zeg als in die saaie eerste? Stuk beter hè!)