Je wilt je lezer een hoop vertellen in je blogs

Je bent een specialist immers en je hebt heel wat kennis te delen met je lezers.
En natuurlijk zit daar samenhang in.
Dus wat doe je?

Misschien schrijf je een blog waarin je alle aspecten van je boodschap belicht

Dat is niet zo handig (tenzij je een monsterblog wilt schrijven, goed voor de vindbaarheid, maar dat is weer een ander verhaal). Je verschiet al je kruit in één keer en de kans dat je lezers het hele stuk uitlezen, is niet zo heel groot. Zeker niet als je je blogs deelt op social media, want daar hebben je lezers maar weinig tijd en een korte aandachtsspanne.

Goed, een serie blogs dan? Eén aspect per blog?

Dan ben je pak ‘m beet vijf keer zichtbaar in plaats van één keer, en je houdt al die vijf keren de aandacht van je lezers vast.

Goed plan dus! Met één valkuil, en daar ga ik je nu even voor behoeden

Die valkuil zit hem in de samenhang.

Jij weet precies hoe al die facetten van jouw boodschap samenhangen, en je wilt ze het liefste net zo gestructureerd aan je lezer overbrengen. Dus maak je er een serie van. Je vat elke keer kort samen wat je in je eerdere blogs al gemeld hebt, of je sluit af met te vertellen wat je de volgende keer gaat delen…

Ho, stop!

Daar maak je een denkfout.

Je lezer leest namelijk niet op de manier die jij veronderstelt en niet op de manier waarop jij schrijft. Terwijl hij door zijn tijdlijn scrolt, is hij niet in de eerste plaats op zoek naar samenhang. En als ze op je website aan het grasduinen is, evenmin.

Je kunt je lezers zelfs afschrikken met ‘Zoals ik in mijn vorige blog vertelde’ (“O jee, dat heb ik gemist – nou, dan heb ik in dit blog ook niks te zoeken.” Of juist “Jaha, dat heb ik toen gelezen – geen zin in herhalingen, ik ga ergens anders kijken.”). En er is echt niemand die een week lang reikhalzend uitkijkt naar het vervolgdeel van jouw blog dat je hebt aangekondigd met ‘Volgende week ga ik verder in op’. Je lezers hebben andere dingen te doen die week.

Je lezers willen afgeronde stukjes informatie, waar ze meteen mee uit de voeten kunnen

Degenen die wél het hele samenhangende verhaal willen, zijn zelf intelligent genoeg om dat na het lezen van je vijf blogs in hun hoofd te hebben.
En je kunt ze daarbij helpen. Maak in de titel – maar dus alléén daar! – duidelijk dat dit superboeiende blog deel is van een serie. Als zij ‘blogbloopers #6’ interessant vinden, gaan ze vast op je website #1 t/m #5 lezen.
En neem links op naar de gerelateerde blogs. Inhoudelijk geformuleerde links, waarop ze meteen kunnen doorklikken.
Hoe je die schrijft, vertel ik je ooit nog wel eens. In een volgend blog.

(en dan maak ik een aanklikbare link van ‘Inhoudelijk geformuleerde links’ hierboven ?)