Afgelopen paasperiode kwam hij natuurlijk weer voorbij op tv: Jesus Christ Superstar. Ik keek. En ineens zag ik wat een briljante les je uit die film kunt leren als je blogt of actief bent op social media.
Bach en Webber
Want dat verhaal, dat is al op duizend manieren verteld. Elke keer wist iemand weer een nieuwe invalshoek te vinden. Johann Sebastian Bach en zijn tekstschrijver Picander vatten het verhaal in nieuwe tekst en muziek. Andrew Lloyd Webber en Tim Rice deden hetzelfde. En de laatste jaren steken Nederlandse artiesten hetzelfde verhaal in steeds weer een nieuw jasje in The Passion, met aangepaste teksten op Nederlandse popnummers.
Zelfde boodschap, frisse vorm
Het idee is steeds hetzelfde: ‘Deze boodschap is het waard om verspreid te worden!’, denken de makers. En ze gieten hem in een nieuwe vorm, zodat hij weer fris ontvangen kan worden. Door dezelfde mensen die hem al eerder hoorden, of door nieuw publiek. Uiteindelijk blijft die boodschap dan wel hangen.
Dat kun jij ook!
Als je blogt, zou je precies hetzelfde moeten doen als Bach en Picander of Webber en Rice: dezelfde belangrijke boodschap steeds weer in een nieuw jasje steken.
Het maakt niet uit dat hij al tientallen, zelfs duizenden keren verwoord is.
Hoe belangrijk is je boodschap?
In de praktijk zitten daar nog wel wat haken en ogen aan.
Je bent er niet altijd van overtuigd dat je als zelfstandig ondernemer een belangrijke boodschap hebt voor je lezers. Dat je beoogde klanten híer nou op zitten te wachten, zoiets simpels…
Want voor jou is het gesneden koek. Of om in paassferen te blijven: een eitje. Jij vertaalt elke dag de kernpunten uit jouw vakgebied voor je klanten. Ik betoog dagelijks het belang van het definiëren van je ideale klant voor je marketing en je teksten. Of dat je een blog moet structureren als een glijbaan.
Inmiddels weet ik: dat ik deze dingen elke dag weer tegen mijn coachees en deelnemers zeg, betekent dat het nódig is dat die boodschap steeds weer herhaald wordt. Totdat alle bevlogen coaches en trainers in Nederland effectieve teksten schrijven.
Je hebt meer impact dan je denkt
Zo cultuurbepalend als de boodschap in het lijdensverhaal in het christendom hoeven mijn praktische vaktechnische boodschappen niet te zijn. Maar zo onbeduidend als ik wel eens denk, zijn ze toch ook niet. Inmiddels heb ik heel wat coachees die meer klanten te danken hebben aan de goede webteksten die ze dankzij mijn coaching schreven. Heel wat deelnemers die effectief en met plezier bloggen dankzij Beter bloggen en vloggen. Mijn professionele tekstschrijftips maken het leven en ondernemen van aardig wat mensen makkelijker.
En dat geldt voor jou en jouw boodschap net zo, wedden?
Vind die frisse vorm
Oké, het is dus noodzakelijk dat ook jouw boodschap steeds opnieuw verteld wordt. In een nieuw jasje, een frisse vorm. Elke keer weer.
En dan hoor ik je al zuchten: ‘Hoe dan?’ Hoe vind je elke keer weer een nieuwe jas voor diezelfde boodschap? Daar zijn heel veel manieren voor. Zo worden veel bekende grote verhalen steeds weer nieuw:
- Vertel het verhaal in een nieuwe context (zoals, jawel, in Jesus Christ Superstar dus)
- Kies een ander perspectief, laat een ander personage het verhaal vertellen
- Gebruik metaforen
- Laat iemand vertellen over de invloed van het verhaal op zijn leven (jij laat bijvoorbeeld een klant aan het woord)
- Verweef je persoonlijke ervaring of standpunt in jouw versie van het verhaal
Vertel je verhaal, steek het steeds weer in een nieuw jasje
Je bereikt er je doelgroep mee, en op een gegeven moment blijft je boodschap hangen. Net als dat ene liedje uit Jesus Christ Superstar, je weet wel: ‘What’s the buzz, tell me what’s a-happening, what’s the buzz…’
Geef een reactie