De schoenen van Vincent

Ze moeten nog ergens in de kast staan hier thuis, de schoenen van Vincent. Drie jaar geleden was hij mijn ideale klant. Hij droeg maat 44, lichtbruine iets puntige herenschoenen met een helderblauwe veter.

Dat komt, Vincent was relaxed maar hip. En creatief natuurlijk.

In zijn schoenen

Die schoenen waren handig als ik teksten schreef voor mijn website of mijn blog. Met het onderwerp voor de tekst in gedachten ging ik dan letterlijk in zijn schoenen staan. Ik wérd als het ware mijn ideale klant, en liet hem aan het woord. Wat dacht hij over het onderwerp? Waar had hij behoefte aan? Wat zou hem over de streep trekken en wat zou er juist voor zorgen dat hij afhaakte? En vooral: welke woorden, welke uitdrukkingen, welke zinsconstructies gebruikte hij precies?

Opschrijven wat hij zegt

Terwijl Vincent praatte, luisterde ik. Verder is er overigens niets wat erop duidt dat ik eens met een psycholoog zou moeten gaan praten, dus houd het er maar op dat dit een handige schrijftip is en geen reden tot zorg.

Als ik vervolgens ging schrijven, hoefde ik Vincents woorden alleen maar in de tekststructuur te vatten. Het resultaat: een tekst die vooral de Vincents van deze wereld aansprak, omdat ze hun belevingswereld en hun woorden erin herkenden.

Verzamelde klantcitaten

De enige situatie waarin je níet af en toe zelf in de schoenen van je klant hoeft te stappen, is als je zijn of haar eigen woorden hebt vastgelegd. Vorige week rondde ik een schrijfcoachingstraject af met een vrouw die in haar coachingspraktijk de afgelopen jaren heel zorgvuldig alle intakes en evaluatiegesprekken met haar klanten had gedocumenteerd. In de eigen woorden van die klanten. Zij had de schoenen van haar klant niet meer nodig, ze kon haar teksten zó samenstellen uit wat die klanten vooraf en na afloop gezegd hebben.

Naar de winkel!

Iedereen die nog niet jarenlang met dezelfde ideale klant werkt of hun woorden niet zo consciëntieus heeft bewaard, raad ik aan om een paar schoenen te kopen. Niet voor jezelf, maar voor je ideale klant.