De marketingmanager van de verffabriek vroeg me: ‘Hoe lang denk je dat het een goede schilder kost om een deur te schilderen? Maar dan écht goed hè, zodat je topkwaliteit hebt in dekking, vloeiing en glans.’ Wat er volgde, pas ik nog steeds toe. Ook als ik je help om je webteksten te schrijven bijvoorbeeld.

Strikvraag

Het was een strikvraag, dat zag ik wel. Ik was destijds nog een klein tekstschrijvertje, maar ik wist best veel van schilderen. Zelf deed ik maar kort over een deur, maar ja, voor een echt professioneel resultaat…? ‘Een kwartier?’, gokte ik. ‘Twee minuten’, zei hij glunderend. ‘Met goed materiaal en techniek heb je een deur in twee minuten perfect in de lak. Als je langer gaat klooien, bederf je meer dan je verbetert.’

Optimaal resultaat hangt niet af van tijd

Hoe de man heette, ben ik allang vergeten maar zijn les vergeet ik nooit meer: met goed materiaal en de juiste techniek is optimaal resultaat snel bereikt. Je zou een goede schilder dan ook niet moeten betalen voor zijn tijd, maar voor de kwaliteit van het resultaat; als je een schilder op uurbasis betaalt, ben je meer kwijt voor een deur met vegen en druipers in de lak dan voor een top gelakte deur zonder een foutje.

Ook als het om webteksten gaat

Wat dit met je website te maken heeft? Nou, daarbij is het precies hetzelfde. Schrijf je ze zelf? En kom je er dan steeds niet aan toe, of zit je eindeloos te pielen voordat je tevreden bent? Weet je na úren nog steeds niet of het zo wel goed is?
Logisch. Je hebt namelijk wel het beste materiaal: jouw kennis van je vak, je klanten, je aanbod en de manier waarop je werkt. Maar de beste techniek, die heb je niet. Je bent geen professioneel schrijver. Je weet niet welke woorden je waar in de tekst moet verwerken voor optimale vindbaarheid. Je hebt er nooit bij stilgestaan in welke volgorde mensen lezen als een tekst online staat. Je bent er niet op getraind om wat je wilt zeggen zó te verwoorden dat de kern van je boodschap in de eerste vijf woorden van de alinea staat. Om maar een paar schrijftechnische dingen te noemen. Dus blijf je klooien, als een amateurschilder die een deur schildert.

Maar dan kan een tekstschrijver het óók niet!

Slim gezien. Een tekstschrijver heeft die schrijftechniek in huis, maar die weet weer niet precies wat jij allemaal wel weet. Van je vak, je klanten, je manier van werken en je persoonlijkheid. Hij of zij heeft wel de techniek, maar niet het materiaal.
Daarom dacht ik: als we het nou gewoon samen gaan doen? Jij het materiaal en ik de techniek. En dan schrijven we samen de vier belangrijkste pagina’s van je website. Leer jij intussen flink wat techniek van me, zodat je het zelf kunt als er wat verandert of als je nieuwe pagina’s wilt maken.
En dan gaat het snel, net als bij die schilder die maar twee minuten nodig heeft voor de perfecte deur.