Je kunt er eindeloos in heen en weer pingpongen: moet je website jóu weerspiegelen, zodat je klanten een ervaring krijgen van wie je bent en hoe je communiceert? Moet je website zorgen dat je klanten zich erin herkennen? Of schrijf je hem vooral zo dat hij goed gevonden wordt via Google?

Allemaal natuurlijk

Ja, natuurlijk zeg je nu: ik wil het allemaal. Vindbaar, aansprekend en persoonlijk. En dat is een loffelijk streven.

Als je toch moet kiezen

Toch merk ik keer op keer dat er momenten komen waarop je moet kiezen. Óf voor vindbaarheid, óf voor authenticiteit. Je wilt je geen businesscoach noemen omdat de hele wereld dat al doet, maar ja, daar zoeken ze je wel op. Gebruik je dat woord dan tóch op strategische plaatsen in je tekst, of ga je voor eigenheid? Of in mijn geval: de meeste mensen noemen me nog altijd een tekstschrijver, terwijl ik nauwelijks meer in opdracht schrijf en ik vooral training en schrijfcoaching geef. Welke keuze maak ik dan in mijn teksten?

Hoe vinden ze jou?

Wat daarbij belangrijk is, is de vraag door wie je gevonden wilt worden en waar die mensen naar je zoeken. Een levensdoelcoach zal niemand out of the blue gaan googelen; die wordt je via-via aangeraden als je vertelt waar je tegenaan loopt. Maar een vakantiehuis zoek en boek je wél vaak online, ook als er geen van je vrienden of kennissen ooit geweest is.

Dat vakantiehuis moet dus vooral op de juiste zoektermen gevonden worden. Voor de coach is het belangrijker dat doorverwezen bezoekers bevestigd krijgen wat de doorverwijzer over hem gezegd heeft.

Toch liever alles

Dat soort afwegingen helpt om keuzes te maken op punten in je tekst waar je écht moet kiezen. De kunst blijft natuurlijk om die momenten zo veel mogelijk te vermijden, zodat je website vindbaar, aansprekend én persoonlijk is.