“Zet in één kolom de informatie die je in je artikel gaat verwerken. In de kolom ernaast noteer je dingen die je wél over je onderwerp weet, maar die niet in je artikel thuishoren”, zei ik tegen de deelnemers aan mijn workshop.

 

Ik stond voor een ongebruikelijke groep

Meestal train ik coaches en trainers of andere ondernemers, maar op deze stormachtige zaterdagochtend zaten er orchideeënliefhebbers in de zaal.
Het onderwerp van de workshop was uiteraard: schrijven. Een boeiende tekst over orchideeën schrijf je niet essentieel anders dan een boeiende tekst over dingen als burnout, rouwverwerking, loopbaanverandering, stressreductie of teamcoaching.

 

En toen was er die ene deelnemer

Nou pas ik me makkelijk aan bij een afwijkende doelgroep – ik heb gewerkt met fietsenmakers, geotextielingenieurs, e-learningbouwers en verftechnici; om maar wat zijstraten te noemen. Maar van orchideeën kweken weet ik wel héél weinig.

Toch weet ik nu: het heeft wel wat weg van schrijven.
Dankzij die ene deelnemer.

Hij kon geen selectie maken van informatie.
Want als je eenmaal besloten hebt om een orchidee op een bepaalde manier te kweken – de manier waarover zijn artikel ging – dan kun je geen elementen weglaten. Voedsel, grond, temperatuur, water: het moet allemaal in lijn zijn met die eerste keuze. Laat je één element weg, dan krijg je geen resultaat.

 

Met schrijven is het precies zo!

Daarmee had hij eigenlijk precies het punt te pakken dat ik wilde maken.
Want natuurlijk liet hij wél informatie weg. De historie en het natuurlijke verspreidingsgebied van die orchidee bijvoorbeeld, of de verpakking of levertijd van de voeding. Hij selecteerde wel degelijk. Daar gíng het niet om in zijn artikel. Het ging om het kweken, volgens die gekozen methode.

 

De kweker, de schrijver, moet de keuzes maken

Als je een orchidee kweekt, moet je kiezen welk resultaat je wilt hebben en volgens welke methode je dat gaat doen. En dan houd je je daaraan. Anders gaat het niet goed met die plant. Dan krijg je geen gezonde plant en geen mooie bloei.

Als je een artikel schrijft, moet je kiezen voor wie je schrijft en welke boodschap je wilt overbrengen. En dan houd je je daaraan. Anders gaat het niet goed met je artikel.

Als je:

  • verschillende doelgroepen wilt bedienen in één tekst
  • verschillende boodschappen wilt overbrengen
  • je artikel niet structureert of verschillende lijnen gebruikt

dan ontstaat er een stuk dat niemand uitleest. Of een stuk waarna de doorzettende lezer denkt: ehhh? Wat heb ik nou gelezen? Kan ik hier iets mee?
Dat was niet het resultaat dat je wilde hebben.

 

Schrijf als een goeie kweker

Maak dus je keuzes voordat je gaat schrijven. Kies je doelgroep, je boodschap en je structuur zo dat ze naar het optimale resultaat leiden.
En wil je ook een boodschap overbrengen aan een andere doelgroep? Of heb je nóg een fantastisch leuke invalshoek of structuur in gedachten? Maak daar dan een apart artikel van. Eentje dat helemaal gericht is op dát resultaat.
Net als je één plant kunt kweken voor optimale grootte en een andere voor de mooist denkbare bloei. Schrijven, het is net orchideeën kweken!