Als ik heel eerlijk ben, stel ik een bezoekje aan de kapper altijd zo lang mogelijk uit

Dat is de afgelopen weken goed gelukt kun je zeggen 😉. En al ben ik voor de kappers van Nederland heel blij dat ze weer open mogen, ik kijk met verbazing naar iedereen die niet kan wachten om geknipt te worden.

Ik bedoel: te lang haar doet geen pijn, als het in de weg zit kan er een elastiekje in en nu heel Nederland met pieken en uitgroei loopt, hoef je ook niet bang te zijn om uit de toon te vallen.

Wat is het dan waar zo veel mensen naar smachten?

Om me heen heb ik eens rondgevraagd. En doorgevraagd, want iedereen die al meteen een knipbeurt had geboekt vond dat volkomen vanzelfsprekend: je wilt toch zo snel mogelijk weer lekker fris geknipt zijn? Dus de interviewer in mij mocht los om erachter te komen waar die wens vandaan komt.

Mijn conclusie: het gaat soms om de aandacht van de kapper, het ‘momentje voor jezelf’. Maar veel vaker gaat het om ‘er weer uitzien als jezelf’.

En toen dacht ik: verrek, dan ben ik ook een kapper!

Jezelf zijn, dat vinden we belangrijk in onze samenleving. Gezien worden met het kapsel van jouw keuze, de look waarvan jij vindt dat ‘ie bij je past, is daarom belangrijk. Je kapsel als afspiegeling van je persoonlijkheid.

We verbinden ons graag met mensen van wie we weten wie ze zijn. Die we niet alleen kennen als professional maar vooral als méns. We hebben sympathie voor mensen van wie we de successen kennen maar ook weten hoe ze thuis zijn na werktijd. Authenticiteit is belangrijk, en die tonen we dus in het kapsel dat we dragen. Geen wonder dat het naar is als dat verslonst en uitgroeit.

Heel veel blogs zijn uitgegroeide kapsels

Omdat authenticiteit zo belangrijk is, zoeken je mogelijke klanten ook in jouw communicatie naar wie je nou eigenlijk bent. Pas je bij hen? Vinden ze je aardig? Vertrouwen ze je?

Dus moeten ze dingen over je weten. Over hoe je je werk doet, maar ook wat je wel en niet leuk vindt en wat je denkt over de onderwerpen die zij belangrijk vinden, bijvoorbeeld. Als jij in je blogs alleen maar vertelt hoe waardevol DISC is als je het inzet om verbinding in een team te realiseren, of welke drukpunten je kunt gebruiken om stresshoofdpijn te verlichten, dan schrijf je best waardevolle content. Maar je lezers gaan jóu niet onthouden. Je hebt een blog als een uitgegroeid kapsel geschreven: het kan van iedereen zijn.

Ik help je om je blog weer in model te knippen

Misschien wel mijn belangrijkste boodschap is al jaren: schrijf geen inwisselbare content! Richt je op je ideale klant en laat jezelf zien, want alles wat je schrijft moet erop gericht zijn om jullie relatie zo goed mogelijk te maken.

Dan moet je wel even weten hóe. Van de afgelopen periode hebben we onder meer geleerd hoe lastig het is om zelf je haar te knippen, en dat geldt net zo voor je blog. Gelukkig zijn er kappers zoals ik, die je helpen om je blog weer in model te knippen. Zodat je beoogde klanten vallen op jouw hoogstpersoonlijke look.