Als kind heb ik geleerd om zo min mogelijk op te vallen
En hoe individualistisch onze samenleving ook is, nog steeds krijg je als kind meer waardering en bevestiging als je je gedraagt ‘zoals het hoort’ dan wanneer je afwijkt en dus opvalt. Mijn opvoeding is in dat opzicht uitstekend geslaagd. Ik kan heel goed een kamer binnenkomen zonder dat iemand me opmerkt.
Als je dan ondernemer wordt, heb je een probleempje
Als ondernemer moet je ineens jezelf laten zien. Zichtbaar zijn! Voor de omzet en zo. In blogs en social media posts en video’s, in nieuwsbrieven waarvoor je zo veel mogelijk mensen moet zien te interesseren.
Nou kon ik al best prima schrijven, ik was immers al anderhalf decennium succesvol tekstschrijver. Van Esther van Berk leerde ik hoe ik goed en ontspannen voor de camera kan staan, en sindsdien lukt video’s maken me ook best aardig. Maar dat nam de schroom niet weg natuurlijk. De schroom van het kind dat geleerd had dat het wenselijk was om zich onzichtbaar te maken, en dus logischerwijs de conclusie trok dat het dus ónwenselijk is om je te laten zien.
Het heeft een paar jaar gekost
Maar nu merk ik aan de aanwas van leuke klanten dat ik best effectief ‘zichtbaar’ ben. Op een manier die werkt, voor mij en voor mijn klanten.
Dit zijn de drie dingen waar ik achter kwam:
- Je blijkt die zichtbaarheid een beetje te moeten richten
Wat bij mij werkt, is dat de juiste mensen me nu tegenkomen op de juiste plekken. Dan moet je dus wel echt goed weten welke mensen bij jou passen en waar ze uithangen op een moment dat ze openstaan voor jouw expertise. Daarom hamer ik zo op het belang van het kiezen van je ideale klant.
- Kiezen wát je ‘zichtbaar’ maakt helpt
Mix je inhoudelijke expertise en je persoonlijkheid. Deze maand ga ik bijvoorbeeld elke dag live op Instagram en Facebook met een bloghaakje.
Ik werd geïnterviewd door Roel van Heel van Skillz Academy over mijn visie op bloggen, en vrijdag 29 mei geef ik daar een webinar over blogonderwerpen.
Ik ondersteun mijn businesscoach Veronique Prins in haar training Bouw een bloeiende praktijk in 90 dagen en alle deelnemers zien daar mijn expertise in teksten, marketing en ondernemerschap.
En op al die podia laat ik ook zien wie ik ben: mijn openheid, mijn inlevingsvermogen en mijn warmte bijvoorbeeld. Het zijn de dingen die maken dat mijn klanten voor míj kiezen.
- Blij zijn met jezelf is ook handig
De afgelopen twee jaar heb ik keihard gewerkt aan mijn bedrijf. Er staat nu een passend aanbod, maar vooral: ik sta er zelf. Als ondernemer, als expert in mijn vak, als persoon. Met alle rafelrandjes die er nog zijn hoor, ik ga geen perfectie claimen 😉 – maar ik ben ervan overtuigd geraakt dat ‘zichtbaarheid’ een stuk effectiever wordt als je zelf een beetje blij bent met de mens, de vakvrouw en de ondernemer die je zichtbaar maakt.
En daar zat dus de clou
Mijn ervaring in het nu heeft het kunnen winnen van mijn opvoeding. Want onder dat verbod op zichtbaar zijn zat een belangrijker waarde: het is belangrijk om het grotere geheel te dienen.
Nu ik steeds zichtbaarder ben, bereik ik meer ondernemers. Ik kan steeds meer mensen helpen om hún talenten zichtbaar te maken in tekst en verhalen. Als ik de juiste klanten bereik, kunnen zij ook beter hun bijdrage leveren. Daar is de maatschappij, het grotere geheel, mee gediend.
Dat is een stuk belangrijker dan mijn schroom om mezelf te laten zien.
Geef een reactie