‘Stop met het ontsmetten van je bureau en je handen!’
Dat zegt De Telegraaf vandaag in mijn nieuwsoverzicht. Als ik doorklik (en dat deed ik), kom ik bij een artikel dat grotendeels gebaseerd is op een stuk uit 2016, toen de Gezondheidsraad ontsmettingsmiddelen afraadde. Gisteren kopte dezelfde krant al ‘Toen al gevecht tegen virus in ‘de Laars’’, boven een artikel dat gaat over een Asterix en Obelix uit 2017.
Als ik eerlijk ben, voel ik me een beetje bekocht door zo’n artikel
Want dat advies van de Gezondheidsraad, dat kende ik al. Sinds 2016 om precies te zijn. Ik had het zelf ook al bedacht: sjonge, al dat gedoe om desinfecterende handgel terwijl het in de meeste situaties helemaal niet nodig is om te desinfecteren. En op de langere termijn zelfs erg dom.
Ik las dan ook geen nieuws in dit ‘nieuwsbericht’. Het voelde als de opgewarmde prak van gisteren, met bloemkool die dan nét te gaar is.
Maar slim is het wel
Op zich doet De Telegraaf hier iets heel handigs: oude content opnieuw gebruiken. Want hoeveel mensen denk je dat er zijn zoals ik, die niet alleen vier jaar geleden dat advies van de Gezondheidsraad hebben gelezen maar het ook nog hebben onthouden? Precies, een (volstrekt bacterievrije) handvol.
En al die andere Nederlanders, die lezen wél iets nieuws. Terwijl ze er op de redactie van De Telegraaf alleen maar een nieuwe inleiding bij hebben hoeven typen. Korte klappen, snel thuis. En dat wil jij ook, als ondernemer, want jij bent géén krantenredactie. Je hebt ook nog andere dingen te doen dan blogs schrijven en social media content creëren.
Recycle je content (maar zonder opgewarmde bloemkool)
Ook in jouw branche zul je regelmatig dezelfde trends zien.
Merk je dat je klanten ineens allemaal dezelfde vraag hebben – een vraag die je twee jaar geleden ook al in een blog hebt beantwoord.
Staat het evenement waar je vorig jaar sprak, nu ook weer op de agenda.
Wordt het weer lente (en gaan je klanten dus allemaal opruimen, niezen of hun zomervakantie plannen, waardoor ze weer hetzelfde soort advies van je nodig hebben als in de lente van vorig jaar).
Dan kun je dus prima je content van die vorige keer opnieuw gebruiken. Ook zonder de geur van doorgekookte kool.
Want jij doet dat natuurlijk net een tikkie slimmer
- Je meldt gewoon in de tekst dat je informatie opnieuw aanbiedt en waarom. Dan voelt niemand zich bekocht; het is gewoon heel attent van je dat je deze informatie weer even aanreikt.
- Je vult de content aan met actuele informatie. Je vermeldt hoe je nu, een jaar later, aankijkt tegen wat je op dat evenement vertelde en welke ontwikkelingen er intussen zijn. Je gaat in op de effecten van deze ultrazachte winter op het verloop van de hooikoortsklachten dit jaar. Je schrijft dus niet alleen een nieuwe inleiding, je geeft wat nieuwe content, een nieuwe duiding.
Oké, dat kost je tien minuten extra in plaats van twee. Daarmee geef je ook de lezers die jouw eerdere post al gezien hadden vers voer.
Net zo slim als de redactie van De Telegraaf. Of nee, gelukkig nog nét een tikkie slimmer (en eerlijker)!
Geef een reactie