Ik ken nog niemand die het coronavirus heeft, maar toch is het al overal

Het virus is aanwezig in mijn beslissingen: vandaag zit ik met twaalf ondernemers in één ruimte te werken.

In mijn gedrag: we hebben bij binnenkomst geen handen geschud maar een (tamelijk hilarisch) elleboogdansje gedaan.

In mijn zorgen om mijn moeder die bijna 80 is en kwetsbaar, en om mijn dochter die op reis is in Azië en van wie ik maar duim dat ze nog terug kan vliegen over een paar weken.

Het virus zit ook in mijn mailbox en infecteert mijn tijdlijnen op social media

Bijna elke nieuwsbrief die ik ontvang heeft het virus als ‘haakje’. Op zich is het slim, inhaken op de actualiteit. Ik leer het de deelnemers aan mijn training Leg het fundament onder je blogs: één van de manieren om invalshoeken te vinden is om onderwerpen in de actualiteit te zoeken waar de aandacht naar uitgaat en waarop je kunt inhaken. Want jouw lezer wil maar wát graag lezen over de ontwikkelingen van vandaag op een onderwerp dat zijn aandacht heeft.

Het is slim om in je blogs in te haken op de actualiteit

Maar er zijn grenzen.

Het risico met nieuws dat zó aanwezig is, is dat iedereen het spuugzat wordt.

En dat alles wat jij erover zou kunnen zeggen, allang gezegd is.

Als dat het geval is, werkt het tegen je als je het nieuws toch als haakje gebruikt. Dan ga je op de stapel van profiteurs-van-de-misère, of van onruststokers en paniekzaaiers, of juist van riskant-nonchalanten. Je lezer zal je dan in elk geval níet onthouden om je herkenbare visie en je eigenheid, terwijl dat toch vooral is waarom je blogt. Bloggen is een middel om te zorgen dat je lezer je leert kennen, aardig vindt en vertrouwt als mens en als professional. Met een blog dat niet méér doet dan meeliften op de actualiteit boek je dat resultaat niet.

Blog dus alleen over het virus als je er iets relevants over te zeggen hebt

Ben je aanbieder van live online trainingen en kun je onderwijsinstellingen nú ondersteunen om hun lessen online aan te bieden: doen. Ben je leefstijlcoach en gespecialiseerd in het vergroten van weerstand: doen. Zo vond ik vandaag ook dat ik, als schrijfcoach, dit haakje mocht gebruiken. Omdat het aansluit bij vragen die ik heel vaak krijg over inhaken op de actualiteit. Omdat mijn boodschap relevant is voor mijn lezers, niet alleen nu maar ook over een tijdje, als Corona weer een biermerk geworden is.

Inhaken op de actualiteit is een goed idee als je daarmee jouw boodschap voor je lezer beter overbrengt

Ga dus óók in tijden van overheersende actualiteitsthema’s – of dat nou het nieuwe coronavirus is of een wereldkampioenschap voetbal dat ‘we’ dreigen te winnen – altijd uit van jouw boodschap aan je lezer. Welke vragen heeft hij of zij? Met welke informatie of antwoorden kun jij je lezer helpen of blij maken? En als dat op een natuurlijke manier past bij de actualiteit, gebruik die actualiteit dan gerust als vehikel om je boodschap over te brengen.

Omdat je je klant kent, kun je ook wel inschatten of die een blog van jou met een titel over die actualiteit haastig gaat lezen of al zó overvoerd is dat hij of zij er juist liever overheen kijkt. In dat laatste geval ga je natuurlijk op zoek naar een ander haakje, dat wél werkt.

Bij deze vul ik je tijdlijn dus toch met nóg een blog dat meelift op de corona-aandacht

Juist omdat het virus inmiddels overal ons leven beïnvloedt en omdat ik zó veel blogs en nieuwsbrieven zie die erop inhaken. De ene heel pakkend en relevant, de andere minder. Vermijd die laatste categorie en geef je blog een relevant haakje!