Ze hoort stemmetjes in haar hoofd

In een schrijfcoachingssessie vertelt ze me dat ze steeds stemmen in haar hoofd hoort. En nee, er is psychisch niets mis met haar, integendeel. Een superslimme vrouw, een vakkundig trainer en coach, iemand die de wereld wat te vertellen heeft.

Ze laat zich erdoor tegenhouden

Elke keer dat ze iets opschrijft, vraagt ze zich af: wat zullen ze hiervan denken?
En dan drukt ze op delete.

Als je naar die stemmen luistert, wordt jouw stem nooit gehoord

Er is altijd wel iemand die je dierbaar is, of tegen wie je opziet, of die invloed heeft in je vakgebied, van wie je verwacht dat hij of zij het niet eens zal zijn met wat jij schrijft. Of met de manier waarop je het schrijft. Die het misschien saai zal vinden, of niet goed op de hoogte, of naïef.

Er is maar één stem die mag meepraten

Het punt is: dat zou je eigenlijk niet hoeven boeien.
Als je blogt, als je jouw verhaal probeert te vertellen als ondernemer, is er maar één mening waar je rekening mee hoeft te houden.
Niet de collega voor wie je zo’n respect hebt.
Niet je baas van vroeger.
Niet je vader, je vriend of vriendin, je kinderen, je buurvrouw of je concurrent.

Je kent me een beetje, dus je weet al precies wie ik bedoel

Jouw ideale klant, dat is de enige mening waar je benieuwd naar hoeft te zijn. Iemand die niet eens bestaat, iemand die je nota bene zelf hebt verzonnen. Iemand die bij jou past, en die je dus nooit zal afkraken om je vakkundige mening…

Hij vond haar verhaal eigenlijk reuze boeiend

In het schrijfcoachingstraject dat ik met deze trainer heb, helpt het enorm dat ze haar ideale klant heeft gedefinieerd. Niet in grote lijnen, niet ‘wel ongeveer’, maar tot in detail. Want nu kan ze zich bij het schrijven voorstellen dat die ideale klant haar tekst leest.
Dat helpt.
De volgende dag krijg ik het bericht dat ze een blog heeft ingeleverd in m’n online leeromgeving.
En nóg eentje.
“Ja”, zegt ze als ik haar ernaar vraag, “ik stelde me gewoon voor dat ik tegen hem praatte, en hij vond het eigenlijk ontzettend boeiend en leuk wat ik schreef. En toen ik dat blog af had, bedacht ik dat ik hem nog meer te vertellen had en heb ik er meteen nog maar eentje geschreven.”

Ze heeft het eerste blog inmiddels gepubliceerd

Haar stem wordt gehoord. Haar blog wordt gelezen.
Ik ben trots op haar. En op haar ideale klant, die ons uit de brand heeft geholpen.