‘Oproep aan alle vrienden die als zelfstandige werken’, begint de kettingbrief die nu rondgaat op social media. Mijn tijdlijn op Facebook (daar is het ’t hevigst) toont nauwelijks nog andere posts, serieus. Het is een oproep om je bedrijfsgegevens te delen om zo elkaar als zelfstandige ondernemers te steunen.

En dat slaat helemaal nergens op.
Toch zie ik heel wat ondernemers die post delen en hun website onder de post van een ander zetten. Wat bezielt ze?

Oké, dat snap ik wel:
FOMO! Als je veel anderen ziet reageren op zo’n post, ook concullega’s, dan wil je zelf de kans niet missen. Toch? We willen marketingkansen benutten! Exposure, zichtbaarheid die kan leiden tot klanten, die wil je niet laten lopen.

Maar dat is de grote mindfuck. Het ís geen marketingkans.
Wie íets van marketingcommunicatie weet, snapt meteen dat het een illusie is dat zo’n kettingbrief van ondernemers een marketingkans is. De reden daarvoor staat zelfs letterlijk in de tekst: ‘Iedereen die het volgt, kan het zien en je site bezoeken’.
Yeah right.

Een goed ondernemende coach of therapeut richt zich in zijn communicatie op een specifieke doelgroep. En dat geldt eigenlijk voor iedere eenpitter natuurlijk. ‘Iedereen’ heeft niets bij je te zoeken. De kans dat jouw ideale klant bij de volgers van zo’n post zit, is minimaal. Zeker als die ideale klant geen zelfstandig ondernemer is, want dan heeft die werkelijk niets te zoeken bij een post met allemaal willekeurige websites in de comments. Een basisregel voor goede marketingcommunicatie is ‘communiceer daar waar jouw ideale klant aanwezig is.’

En dan ‘iedereen kan het zien en je site bezoeken.’ Technisch helemaal waar, maar je kunt er donder op zeggen dat niemand het doet.
Niemand die deze post volgt, doet dat om de enige reden die hem of haar op die link zou doen klikken: de herkenning van zijn of haar eigen probleem. Ze klikken zéker niet als je site niet heet ‘nooitmeereczeem.nl’ maar ‘lekkerstinjevel.nl’ of ‘aureuscoaching.nl’ (deze zuig ik uit m’n duim hè, zo te zien bestaan ze niet maar het is het type websitenaam dat ik nogal veel zie bij mijn klanten).
En zelfs al zóu je ‘nooitmeereczeem.nl’ hebben en er kijkt toevallig iemand die nú iets aan zijn eczeem wil doen naar deze post, dan nog is die persoon op dat moment helemaal niet bezig met zijn eczeem en de kans dat je dan opvalt tussen de websites over edelstenen, familieopstellingen en speelgoedwebshops is verwaarloosbaar klein.
Als je deze actie hebt zien langskomen en misschien wel zelf hebt meegedaan, wees eens eerlijk: heb jíj geklikt op de link van iemand anders bij wie je misschien wel klant wilde worden? Nee hè, vast niet.

Meedoen aan deze kettingbrief is meedoen aan een illusie.
Niet fout of dom, en heel begrijpelijk, maar een illusie.

Dat kan handiger.
Ik waardeer het heel erg dat ondernemers elkaar willen steunen. Dat ze elkaar willen helpen om zichtbaar te zijn, en dat ze zich realiseren dat ze als zelfstandig ondernemer iets bijzonders moeten doen om de aandacht van hun potentiële klanten te vangen.

Als je tot hier gelezen hebt dan snap je: dat kan een stuk slimmer dan door je website te delen onder een post. Hoe dan wel? Dat leer ik je in de training Communiceren met je klant. Die helpt je om precies dat te doen wat de naam zegt: om de juiste posts, blogs en nieuwsbrieven op de goede plek te publiceren om jouw beoogde klant echt te bereiken. En in de kleine trainingsgroep help je elkaar ook nog eens verder vooruit!

Er is nog één reden om mee te doen aan zo’n kettingactie. Want hij werkt niet zomaar zo goed in deze tijd. Hij speelt in op het decembergevoel: de saamhorigheid, het zegevieren van het goede over het kwade, elkaar helpen en verbondenheid voelen…

Ik wens je heerlijke decemberdagen. Zoek de verbondenheid in samenkomsten met familie en vrienden, met je klanten of in de natuur. Zoek het decembergevoel in foute kerstfilms (ja, een van mijn guilty pleasures, ik geef het toe), in het optuigen van de kerstboom of een bezoek aan een kerstmarkt. Help elkaar, steun het goede en wees lief voor jezelf en voor anderen.
En richt je marketingcommunicatie in volgens de wetmatigheden die daarvoor gelden 😉