‘Kies eerst allemaal maar even welke ring je wilt maken’, zei de zilversmid. Dankzij een fantastische vriendinnengroep was ik beland bij een workshop zilversmeden. Nou is dat alleen al bijzonder: mijn creativiteit beperkt zich vrij strikt tot schrijven en koken. Zilversmeden was dus vér uit mijn comfortzone, maar tijd doorbrengen met deze vriendinnen is me een hoop waard. Dus zat ik op zaterdagochtend met een schootvel over mijn benen een model ring uit te zoeken – en deden we als groep, naar later bleek, iets wat je als ondernemer veel vaker zou moeten doen.

Er was één model dat ik steeds weer in handen nam. Twee V’tjes van zilver die in elkaar grijpen, één kant met een ‘griebeltje’ zoals mijn moeder gezegd zou hebben en de andere kant onbewerkt glanzend zilver. Hij voelde als ‘mij’. Die moest het dus worden.
Naast me had vriendin Jeanet intussen ook haar keuze gemaakt. Voor haar werd het een glanzende ring met schuin afgesneden randen, verbonden met een klein gouden staafje: volstrekt passend bij haar. Twee anderen hadden gekozen voor een halssieraad in plaats van een ring, allebei met verschillende vormen. Toen ieders keus bepaald was, gingen we aan het zagen, hameren, vijlen, polijsten, branden en nog veel meer.

Drie uur later legden we 12 verschillende, prachtige sieraden bij elkaar voor een foto. Dankzij de super vriendelijke en vakkundige ondersteuning van de vakmensen uit het atelier was elk stuk op tijd klaar én heel mooi geworden. En toen zei de zilversmid dat zinnetje.

‘Jullie zijn uniek! Meestal maakt een groep maar twee of drie ontwerpen, dan kiezen ze hetzelfde als hun vriendinnen.’ En ik dacht meteen: dit is dus waar het bij mijn klanten mis gaat in hun communicatie.
Heel menselijk: je conformeren aan de groep, of aan de toonaangevende leden van die groep. Het gaat ongemerkt, niemand vindt het gek. Het valt pas op als er eens een groep voorbij komt waarin wél iedereen haar eigen keuze maakt en haar eigen persoonlijkheid laat doorklinken in haar keuze.

En dat gebeurt dus óók in de posts die jij als coach of therapeut plaatst. En in de nieuwsbrieven die je stuurt, de podcasts die je opneemt en de pitches die je houdt bij een netwerkbijeenkomst… Als je niet heel erg uitkijkt, kies je hetzelfde ontwerp als anderen.
Ik zie zó veel coaches en therapeuten prachtige posts plaatsen en nieuwsbrieven sturen die volstrekt met elkaar inwisselbaar zijn. Allemaal dezelfde ringen. Maar die treffende quote, ge-canvaad over een foto van een leeuw of een herfstbos en met ‘Doe jij dat ook?’ als commentaar erbij, of die enthousiaste oproep voor je familieopstellingenworkshop of je stembevrijdingsmiddag, onderscheiden jouw aanbod op geen enkele manier van de rest.

Nu denk je natuurlijk: ‘ja maar dát doe ik ook niet!’ En ik wil onmiddellijk van je aannemen dat jij geen quotes meer plaatst maar goede foto’s van jezelf, en niet over je methode communiceert maar over de resultaten. Dat is super, want dan doe je het al beter dan de helft van al je concullega’s.
Het punt is: de helft die overblijft is ook nog best groot 😉 En die helft zie ik net zo goed allemaal dezelfde dingen doen.

Onbewust volg je de mores in de groep. Je schrijft goede, inhoudelijke nieuwsbrieven.
Je post observaties en klantverhalen die aansluiten bij de belevingswereld van jouw klant.
Je zet er eigen foto’s bij.
Maar dit doen ze allemaal! Die bovenste helft van alle coaches en therapeuten in Nederland doet precies wat jij doet.

Er is maar één manier om eruit te springen. Schrijf geen ‘goede’ nieuwsbrief, maar schrijf jóuw nieuwsbrief. Maak geen ‘leuke’ posts, maar onderscheidende.
Praat tegen je lezer zoals je in een sessie tegen je klanten praat. En dan bedoel ik dus echt: met net zo veel visie, overtuigingskracht, scherpte en directheid. Maar ook met jóuw humor, met je eigen verhalen, met je eigen karakter.
Want jouw beoogde klant merkt je pas op als er eindelijk eens iets voorbij komt waarin de afzender haar eigen keuzes maakt en haar eigen persoonlijkheid laat doorklinken in haar communicatie.

Maak dus je éigen ring. Schrijf voor je klant, maar wel op jóuw manier. En heb je nu het (waarschijnlijk terechte) gevoel dat je daar nog iets in te leren hebt? Schrijf je dan meteen in voor de training Communiceren met je klant, want daarin leer ik je precies dat waar mijn vriendinnen en ik al zo goed in blijken te zijn: je eigen koers volgen in je communicatie, zodat jouw persoonlijkheid zichtbaar wordt en je klanten weten dat ze bij jóu moeten zijn en bij niemand anders.