Steeds meer mensen zie ik hetzelfde doen: opstaan om 5 uur ’s morgens. De laatste weken lijkt het wel of bijna iedereen om me heen lid geworden is van de ‘5 am club’, want zo blijkt de trend te heten. En omdat ik zelf een levenslange strijd voer met zowel tijdgebrek als gevoeligheid voor afleiding, besloot ik het ook te gaan doen.

Mijn klanten verklaren me voor gek (mijn vrienden ook trouwens, die kennen me als iemand die je ’s morgens voor tienen beter met rust kunt laten). In hun omgeving is niemand zo krankjorum om z’n bed uit te gaan als ieder fatsoenlijk mens zich nog een keertje lekker omdraait. Als ik het er met ze over heb, slaat dat onderwerp ook niet echt aan. Dat is in mijn kring van mede-ondernemers en communicatiecoaches wel anders, die kunnen op het moment uren volkletsen over hun 5-am-ervaringen.

Wat voor mij dagelijkse kost is, is dat voor mijn klanten helemaal niet. Door mijn werk realiseer ik me dat als geen ander. Veranderingen in leesgedrag, het effect van Engelstalig onderwijs op ons taalgebruik, de impact van de afgelopen anderhalf jaar op online zoektermen – wat mij bezighoudt vind jij waarschijnlijk helemaal niet interessant. Dus zoek jij online naar andere dingen, en krijg je op social media informatie aangeboden over andere onderwerpen. Zo vergroten social media het verschil tussen mijn bubbel en de jouwe nog eens een keertje. En dat hebben we lang niet altijd door dus daar gaan we nogal eens de mist mee in.

Dan post je ineens over dingen waarvan je klant denkt ‘wuh? Waar heb je het over? In de training Communiceren met je klant leer ik mijn deelnemers om te denken als je klant, de taal van je klant te gebruiken, aan te sluiten bij zijn of haar belevingswereld. Én om de dingen van jezelf te laten zien die jouw klant ook aanspreken. Zo bereik je je ideale klant het beste.

Dan moet je dus wél weten wat er in de bubbel van je klant speelt. Je moet jouw bubbel en die van je klant kunnen onderscheiden. En het liefst ook nog weten welke dingen er hot&happening zijn in de bubbel van je klant – die dus anders is dan de jouwe. Anders ga je het met je klant hebben over dingen waar jij uren over vol kunt praten, maar die hen hun reet zullen roesten.

Normaal zou ik jou dus niet zo snel schrijven over de ‘5 am club’ 😉 Net zo min als ik je tips stuur over correct aaneenschrijven of nieuwe inzichten over tekststructuren – tenzij ik het kan vertalen naar iets waar jij in jouw dagelijkse praktijk iets aan hebt.
Vandaar dat ik vandaag tóch over dat vroege opstaan schrijf.

Want onderwerpen om over te posten, dat is denk ik wel het #1 onderwerp waar mijn klanten over willen horen. En die moeten dus echt aansluiten bij de belevingswereld van je klant. Check even voor jezelf: de dingen waar jij over post op social media, houden die jouw klant écht bezig? Schrijf, teken, film en post de komende week alleen over dingen die een rol spelen in het leven van je klant!

En zeg nou ‘s: had jij al van die 5 am club gehoord?
Fijn als je me dat laat weten, als check voor mij over wat jou bezighoudt!