Als ik een masterclass geef, vraag ik de deelnemers altijd naar hun schrijfproces. Die vraag alleen al is waardevol, want de meeste ondernemers hebben daar nog nooit bij stilgestaan.
Jij wel? Weet je wanneer je het beste schrijft?
En weet je welke stappen je doorloopt in dat schrijfproces?

Er zijn altijd deelnemers die dan antwoorden dat ze het beste in de flow schrijven. En dat snap ik helemaal. Een tekst die je in flow schrijft, loopt lekkerder en doet dan ook vaak meer. Als jij helemaal afgestemd bent op je klant, komt die tekst waarschijnlijk ook beter aan bij hem of haar.
Waar ik het alleen níet mee eens ben, is de veronderstelling die er vaak achter ligt: dat je dus maar moet afwachten wanneer die flow zichzelf ineens manifesteert.

Schrijfflow kun je máken. En wat mij betreft móet je hem ook maken.
Je aanwezigheid in de mailbox van je klant of op social media is stukken effectiever als je met regelmaat post. Dat hoeft niet per se heel vaak te zijn – mijn mails krijg je op dit moment ook maar eens in de twee weken – maar regelmaat maakt het echt veel effectiever. Voor het algoritme van je social media platform, want Insta en LinkedIn vinden het fijn als je een betrouwbare zender bent. En voor het brein van je klant, die het fijn vindt om te kunnen rekenen op jouw mailtjes en je veel beter herkent als je niet soms drie keer per week en soms maar eens per maand in de mailbox valt.

Je hebt dus de verantwoordelijkheid om in de flow te komen. Schrik ik je daarmee af, nee toch? Geen paniek, want ik ga je vertellen hóe.
Zorg voor deze basisstappen:
* weet aan wie je schrijft (en negeer alle anderen die in je hoofd opkomen als mogelijke meelezers); sluit aan bij wat hij of zij vandaag van je nodig heeft
* begin met de creatieve voorbereiding: ga wandelen, droedelen, tekenen of douchen… doe wat jou helpt om te verzinnen waar je post, nieuwsbrief of blog over moet gaan
* pas dan mogen je vingers op de toetsen: schrijf de eerste versie van je tekst, zonder jezelf te corrigeren
* tekst klaar? Pas ná de creatieve schrijver in jou mag je innerlijke redacteur erop los

En natuurlijk zijn er nog meer dingen die helpen. Het helpt als je weet of jij het lekkerst schrijft in de ochtend of juist ’s avonds. Of een kop thee en een momentje van meditatie je helpt om af te stemmen op je klant, of dat je juist eerst lekker los moet dansen op je favoriete nummer.
Het helpt als je weet of jij een tuinman of een bonsai-kweker bent: schrijf je liefst eerst flarden van de tekst en pas je ze daarna in een verhaallijn, of denk je de verhaallijn eerst helemaal uit en zet je de tekst dan vlot in één keer op papier?
Het helpt als je uitgerust bent, lekker in je vel zit, net een compliment gekregen hebt… maar dat zijn dingen die we maar ten dele in de hand hebben.

Wat níet helpt, is afwachten wanneer de flow vanzelf ontstaat. Zeker als je het drukker krijgt in je praktijk, vullen de potentiële flow-momenten zich heel makkelijk met andere dingen. En dan laat je één van je effectiefste, goedkoopste marketingtools liggen: de teksten die je gewoon uit je toetsenbord kunt toveren.
Dus duik vandaag eens in jouw schrijfproces, en creëer die flow zelf!

Hoe vaak lukt het jou om je nieuwsbrief of blog te schrijven?