Zo, ik ga even ranten. Omdat ik een beetje klaar ben met de clichés die ik zo veel coaches en therapeuten zie schrijven, en omdat ik wil dat jij dat anders doet. Want met clichés haal je jouw beoogde klanten niet binnen.

Ik ben in de rant-modus doordat ik net een tekst voor een salespagina opende om feedback te geven, een tekst waar boven stond: ‘Ben jij klaar voor tijd voor jezelf?’

De schrijver van deze tekst is een goeie coach. Ze leert haar klanten, vrouwen van rond de vijftig met een groot zorghart, om tijd voor zichzelf te maken zodat ze eindelijk van de stress af komen die hen anders op termijn een burn-out in zou jagen. Ze krikt hun zelfbeeld op, laat hen voor het eerst zeggen ‘nee dank je, ik heb andere plannen’ bij een voorstel waar ze geen zin in hebben, en zet zo hun leven op een positieve manier op z’n kop. Na drie maanden zijn haar klanten veel energieker, gelukkiger en relaxter dan ze hadden durven hopen.

Maar er is geen hond die dat leest uit haar teksten.
Die hangen namelijk van de clichés aan elkaar. Zo beschrijft ze dat haar klant ‘alle ballen in de lucht houdt’. Dat ze ‘zich altijd heeft weggecijferd’. Dat ze ‘geen nee kan zeggen’. En ze belooft haar klant ‘tools’, ‘inzichten’ en ‘een stappenplan’ om grenzen te stellen en tijd voor zichzelf te nemen.

Als jij de alinea hierboven leest, zie je dan iemand voor je geestesoog verschijnen? Doemt er dan een mens op in je fantasie? Nee, dat wist ik 😊. Je hoofd kan begrijpen wat voor soort iemand er hier bedoeld wordt, maar je hebt geen beeld.
Dat is wat clichés doen.
Iedereen kan er zijn eigen invulling aan geven, maar je raakt er niemands emotie mee. Dus ook niet die van je klant.

Om je beoogde klant naar je toe te trekken, zul je haar gevoel moeten raken. Je moet niet aantonen dat je haar begrijpt, maar het haar laten vóelen. Dat lukt dus niet met versleten uitdrukkingen als ‘in je kracht staan’, ‘zelfleiderschap nemen’ of ‘je patronen doorbreken’. Het lukt alleen als je de moeite neemt om origineel te zijn in de taal die je gebruikt. Het werkt alleen als je het lef hebt om anders te schrijven dan iedereen.

En dat brengt me bij mijn rant-neiging van vandaag. Want potverdorie, als je toch een paar uur van je tijd stopt in het schrijven van de teksten voor je website en als je betaalt om daar feedback op te krijgen, waarom neem je dan niet de moeite om origineel te zijn? Hoe kan het dan dat je genoegen neemt met een tekst die niet toont dat je het lef hebt om je te onderscheiden van de rest?

En natuurlijk snap ik best hoe dat komt. Ik ben m’n empathische kant nog niet kwijtgeraakt hoor 😉
Ik begrijp echt wel dat het geen onverschilligheid is, of gebrek aan bereidheid om je te onderscheiden. Het komt vaak doordat je je helemaal niet realiseert dat al je concullega’s dezelfde woorden gebruiken als jij. En doordat je nooit geleerd hebt hoe je de concrete details kunt vinden en beschrijven die wél het hart van je klant raken.

Ik snap het allemaal.

En ik vind het níet oké dat jij daardoor niet de klanten aantrekt die je verdient. Want je bent minstens zo’n vakvrouw als de coach die haar salespagina begon met ‘Ben jij klaar voor…’ – ook een cliché dat ik maandelijks minstens vijf keer zie voorbij komen (terwijl die klant er natuurlijk nog níet klaar voor is, daarvoor heeft die eerst het traject van de coach in kwestie nodig – maar dat terzijde). Een vakvrouw als jij verdient klanten waar je dolgelukkig van wordt, die niet alleen je coaching nodig hebben maar door wie jij de allerbeste coach bent die je kunt zijn. Betere klanten, betere resultaten en veel meer plezier!

En dat kan.
Moet je alleen anders voor gaan schrijven.

Dusse – ‘ben jij klaar’ om dát te gaan leren? Om je eigen stijl te ontwikkelen zodat je wél het hart van je klant raakt met je teksten? Doe dan mee met Communiceren met je klant. In augustus live online, of in september eenmalig live op locatie in Leiderdorp.