Nee, je lezer is niet dom (maar wel lui)
‘Dit snappen mijn lezers echt wel’.
‘In mijn praktijk herkennen mijn klanten zich er altijd in als ik het hierover heb.’
‘Het is toch relevant voor mijn klant om te weten?’
Als ik mijn klanten erop wijs dat ze het hun lezers net iets te moeilijk maken in hun tekst, zijn dit vaak de reacties. Je klant is niet dom, die snapt de woorden wel die je gebruikt.
En dat klopt.
Ze, of hij, heeft er alleen geen tijd en geduld voor.

’t Is net als wat je vanavond op tafel zet
Als je tijd en rust hebt om te koken, maak je misschien vanavond een pittige curry: je vijzelt de specerijen, geniet van de geuren die vrijkomen bij het fruiten ervan en vooruit, je maakt vanmorgen ook nog zélf even Indiase kaas. Heerlijk, als je net als ik een beetje van koken houdt (en van lekker eten).
Maar wordt het een tikkie krap met de tijd vanavond en wil je ook nog gaan sporten of die opdracht afmaken, dan wordt het toch maar gewoon pasta met tomatensaus. Of je bestelt pizza. Lekker snel.

Je moet er net iets te veel voor doen
Die uitgebreide maaltijd is lekkerder, maar je moet er wél wat voor doen. En daar ben je niet elke avond toe bereid of in staat.
En je raadt het al: zo is het met jouw lezers ook.
Die kunnen best een gedachtesprong in je tekst aan, ze snappen met een beetje nadenken echt wel wat je wilt zeggen met die zin die een tikje abstract geformuleerd is – maar ze hebben er geen tijd voor of geen zin in. En dus haken ze af als je een woord gebruikt dat ze zelf niet zo snel op zichzelf zouden betrekken. Of als je even een zijsprongetje maakt in je verhaal.

Voor je lezer is het altijd pizzadag
Iemand die jouw teksten leest op je website of op social media, heeft per definitie niet de tijd of de zin om puzzeltjes in je tekst op te lossen. Zelfs als het onderwerp haar interesseert, zelfs als het ontzettend relevant is waar je het over hebt.

Weet je waar en hoe je lezer jou leest?
Die potentiële klant van jou is er niet voor gaan zitten. Die heeft niet de kussens van de bank opgeschud, een haverlatte met extra schuim klaargezet en zich op de bank geïnstalleerd om jouw blog of social media post nou eens rustig te lezen. Dat zou een zelfgemaakte-curry-dag zijn.
Nee, die scrollt op social media of vliegt even snel door haar mailbox heen. In werktijd – ‘even op LinkedIn, dan maak ik dat overzicht straks wel’ – of moe op de bank na een lange dag. Om de aandacht van zo’n lezer te pakken én vast te houden, moet je pasta met tomatensaus serveren. Of liever nog pizza.

Dus moet jij pizza serveren
Hoe je een blog of post maakt als pizza? Hier is vast een basisrecept:
* zorg dat je onderwerp aansluit bij wat je lezer bezighoudt
* gebruik zijn of haar taal
* trek een strakke spanningsboog (en maak geen uitstapjes)

Moet je wel pizza’s leren bakken
Klinkt simpel hè, dat basisrecept in 3 stappen.
Maar doe het maar eens.
Ik heb er zo’n 20 jaar over gedaan om er al doende achter te komen hóe. En toen ik het aan anderen ging uitleggen, kwam ik er pas achter hoe mijn pizzarecept nou eigenlijk precies in elkaar zat.
Het voordeel is dat ik jou nu in een maand kan leren blogs te bakken als pizza’s 😉 Want het is nou ook weer niet zó moeilijk! Je moet alleen even weten hoe. In de training Communiceren met je klant leer ik je dat. In juli nou eens niet op dinsdagmiddag én eens niet live online, maar op woensdagmiddagen 13 en 20 juli op locatie in Leiderdorp!
Doe je mee?
Maak ik er wat lekkers bij. Want koken en bakken vind ík toevallig net zo leuk als schrijven.

 

PS: een tekst makkelijk leesbaar maken zodat het een ‘pizzatekst’ wordt, zit hem soms in kleine dingen. Zo had ik eerst staan ‘dan maak je eerst zelf nog even paneer’ – maar mijn ideale klant houdt wel van goed en gezond eten maar is niet zo’n fanatieke kok als ik, dus ik kan er niet vanuit gaan dat jij weet wat paneer is. Dus: ‘Indiase kaas’ it is.

En ik had ook nog iets willen zeggen over het gebruik van titels en tussenkopjes. Maar dat was een zijspoor, dus dat behandel ik een andere keer. Het zit uitgebreid in de training natuurlijk, dat wel.