Er is een grote drooglegging aan de gang. Die indruk krijg ik althans deze week uit de gesprekken met mijn klanten: nul inspiratie hebben ze. Waar moet je het in vredesnaam weer over hebben op social media, en in je nieuwsbrief? Eén klant zei het letterlijk: ‘het lijkt wel of mijn brein totaal droogligt, er komt helemaal niets creatiefs uit’.

Eerlijk gezegd heb ik zelf ook weinig inspiratie. Dat gebeurt met enige regelmaat, maar ik heb dan het voordeel dat ik dáárover kan bloggen 😉. Want ‘geen inspiratie’ hoeft niet iets te zijn wat je zomaar overkomt, als een soort natuurverschijnsel. En zeker niet iets waar je je dan maar bij moet neerleggen.

Geen onderwerpen kunnen bedenken voor social media of je blogs, dat komt niet uit de lucht vallen. Er is altijd een oorzaak voor.

Het kan zijn dat je niet écht scherp voor ogen hebt voor wie je schrijft. En ook als je nu denkt ‘niet bij mij, ik heb mijn ideale klant bepaald’, is dit misschien aan de hand. Want heb je die ideale klant ook echt (als enige!) voor ogen als je je posts verzint? Heel vaak merk ik dat mijn klanten wel wéten wie hun ideale klant is, maar als ze een blog of een social media post schrijven dan kijkt er in hun gedachten een hele kudde anderen mee. Dan hebben ze hun vroegere leidinggevende, de mentor van de coachopleiding, hun moeder, hun ex en een aantal concullega’s op hun schouder zitten die er allemaal iets van vinden, van wat ze bedenken. Zo’n kudde critici op je schouder is een geheide inspiratieremmer.

Een andere oorzaak is dat je vindt dat je ‘waarde moet leveren’. Wat mijn klanten daarmee bedoelen, is: ik moet vakinhoudelijke tips geven. En dan ben je best snel uitgepraat, want tips waar je klant echt iets mee kan, daar heb je er maar een paar van. Zodra zo’n klant bij jou in een traject stapt, ja dán wordt stukje bij beetje die vakinhoud relevant. Omdat ze groeit in haar proces, en omdat jij haar kunt begeleiden in het toepassen ervan. Maar tips waar je klant zelfstandig al iets mee kan voordat ze met jou aan het werk gaat, dat zijn er niet zo veel. Ga maar eens na voor jezelf: welke tips kun jij geven waar je beoogde klant echt iets mee kan? Precies.
En – dit is echt de grote domper – de tips díe je kunt geven, die heeft je beoogde klant allang bij elkaar gegoogeld. Want die dingen staan al jarenlang overal online.
Begrijp me niet verkeerd: waarde leveren in je communicatie vind ik super belangrijk. Maar waarde is niet gelijk aan inhoudelijke tips, bijna integendeel. Waarde is de combinatie van 25% vakinhoud, 25% jij en 50% een verhaal dat is afgestemd op je klant. Maar daar heb ik het een andere keer over, nu waren we bezig met de redenen waarom je soms zo ontzettend ongeïnspireerd kunt zijn.

De derde reden voor gebrek aan inspiratie is dat je hoofd vol zit met iets anders. Voor mijn klant met dat drooggelegde brein was het de drukte van haar gezin met drie kinderen waar op dat moment allemaal iets mee aan de hand was: gezondheidsproblemen, een mogelijke gedragsdiagnose, de overstap naar een nieuwe school… Het kan ook een overvolle mailbox zijn die je onrustig maakt, een spannend boek of serie waar je helemaal in zit of een overweldigende verliefdheid. Het effect is hetzelfde: je brein is even niet beschikbaar voor het verzinnen van posts die afgestemd zijn op jouw ideale klant.

Oké, leuk en aardig – maar hoe los je het op? Je inspiratie weer terugtoveren begint met het achterhalen van de oorzaak van de inspiratieloosheid. Dan weet je of je die kudde critici weg moet sturen (in mijn training Communiceren met je klant is dat vaak één van de aandachtspunten). Of dat je moet leren hoe je dan wél waarde kunt geven in je posts (ook dat zit natuurlijk in die training, maar vast even voor jou: schrijf over situaties die herkenbaar zijn voor je klant, erken zijn of haar probleem, en laat ook jezelf zien – jíj bent van waarde voor die ander!). En komt het door zo’n brein dat is drooggelegd doordat andere dingen veel ruimte innemen, maak dan plaats in je brein. Sluit heel bewust de pieker- of zwijmeldossiers in je hoofd een uurtje af. Richt je helemaal op degene die je bereiken wilt, jouw klant. Ga dan wandelen, doelloos tekenen of de was ophangen: doe iets wat je creatieve brein stimuleert.

Verzamel de ideeën die dan opkomen en bewaar er een aantal voor het volgende inspiratieloze moment. Want natuurlijk komt dat er, ooit. Zoals bij mij deze week. Dan kun je je opgespaarde onderwerpen gebruiken. Of je doet wat ik vandaag deed: dat wat er bij jou gebeurt, gebruiken als inspiratie voor een blog.

Als jij geen inspiratie hebt, waar komt dat dan door? Heb jij:
A) een kudde critici op je schouder?
B) de overtuiging dat je waarde moet leveren en ben je door je tips heen?
C) een brein dat is drooggelegd doordat er zo veel andere dingen spelen?
Fijn als je me wilt laten weten wat jij herkent, dat geeft mij weer extra informatie over de struggles van mijn ideale klant!

Ik wens je een dag vol inspiratie!