Ik zit me al een tijdje af te vragen met welk voorbeeld ik deze tekst zal beginnen. Er zijn er namelijk zo veel! Bijna elke coach of therapeut in Nederland lijkt bang om op zijn website mensen uit te sluiten. Om echt kleur te bekennen. Te zeggen: ik ben er alleen voor vrouwen met relatieproblemen door een laag zelfbeeld. Of voor eigenaren van raskatten met gedragsproblemen. Of voor moeders wier leven stilstaat sinds ze een kind hebben verloren. Of… nou ja, vul maar in.

Je weet echt wel dat je een ideale klant moet kiezen. De meesten van mijn klanten doen dat ook wel. Maar dan begint het echte werk pas. Dan moet je die keuze volhouden in de teksten op je website, in je nieuwsbrieven en in je posts op social media.

En daar gaat het vaak mis. Want dan komt die angst om de hoek kijken om mensen uit te sluiten. Dus dan zet je tóch een button op de website voor mensen die nog niet aan jouw dienst toe zijn, maar misschien ooit je ideale klant worden.
Of dan maak je de tekst voor vrouwen met relatieproblemen een stukje algemener, want met een laag zelfbeeld lopen niet alleen hun relaties stuk maar worden ze ook niet gezien op hun werk, en daar kun jij ook bij helpen.
Dan plaats je toch regelmatig een post op Insta of LinkedIn over de gedragsproblemen bij honden, of over een vrouw die haar vader heeft verloren – je bent tenslotte diergedragsspecialist, of rouwtherapeut, dus dit kun je ook en die klanten wil je niet afschrikken. Logisch en menselijk toch?

Ho, stop, niet doen!
Je bent precies de verkeerde mensen aan het afschrikken.
Je sluit je ideale klant uit.

Jouw klant zoekt de allerbeste hulp bij zijn probleem. Dat is haast per definitie hulp van iemand die gespecialiseerd is in dat probleem bij mensen zoals hij of zij.
Zodra je probeert om behalve je ideale klant ook de mensen aan te spreken die last hebben van aanpalende problemen – van hondengedragsproblemen, vaderrouw of werkgedoe  – laat je jezelf zien als iemand die níet gespecialiseerd is. Als een bakker die ook aardappelen en sigaretten verkoopt. En hé, voor jou tien anderen in coachend Nederland, dus dan zoekt je klant wel iemand die er wél speciaal voor hem of haar is.

Gebruik deze Halloween dus eens om je website afschrikwekkend te maken. Afschrikwekkend voor iedereen behalve jouw ideale klant.
Schrap alle concessies die je gedaan hebt, alle teksten waarmee je toch ook andere klanten probeerde vast te houden.
Schrijf je teksten 100% op jouw ideale klant. Daar schrikken al die anderen van. En dat is precies wat je moet willen: eng grijnzende monsters, vampiers en zombies in het gezicht van iedereen die niet jouw ideale klant is. Laat ze maar hard wegrennen!

Want jouw klant gaat ervan áán.
Die herkent zichzelf.
En die herkent jou als specialist.
Die ziet dat jij de lichtjes in je pompoenen speciaal voor hem of haar hebt aangestoken. En die komt op dat licht af.
Dan trek je dus niet minder klanten, maar méér.

O, en over dat uitsluiten: dat doe je helemaal niet! Want als er een mogelijke klant bij jou aanklopt die geen raskat heeft maar een vuilnisbakkenhond, dan zeg je toch gewoon ja als je ‘m leuk vindt?

Happy Halloween