Haar stem veranderde, haar ogen werden nat en haar keel dik. De coach die ik afgelopen donderdag sprak, bracht het geëmotioneerd onder woorden: ‘Ik wil heel graag meer klanten, ik kan zó veel mensen helpen! En ik weet echt wel dat ik daarvoor zichtbaar moet zijn. Maar ik wil het op mijn manier. Ik wil geen trucjes doen, ik wil niet glad en verkoperig overkomen, ik wil mezelf blijven!’

Dat hoor ik vaker en het raakt me altijd. Omdat ik zelf ook zo lang diezelfde emotie voelde: de afschuw van pushen, spammen en een naar salesy persoon worden om maar aan klanten te komen. Het wanhopige gevoel van mezelf overschreeuwen als ik het toch probeerde. Of de taaie teleurstelling dat ik ondanks mijn zorgvuldige posts, waarin ik mezelf was en echt wel waardevolle tips deelde, zo weinig klanten uit mijn social media haalde. Maar ik was bezig om aardappelen aan de waslijn te hangen in de hoop dat ik ze zo ’s avonds zou kunnen opdienen.

Eh – aardappelen? Bij wijze van spreken dan natuurlijk hè. Zo legde ik het die coach van afgelopen week uit.
Als je ’s avonds aardappelen op het menu hebt staan, kun je natuurlijk denken: ik wil het niet met trucjes en niet zoals iedereen het doet, ik wil iets authentieks op tafel zetten.

Dan heb je twee mogelijkheden. Je doet het helemaal op jouw manier. Je ziet jan en alleman de aardappelen in een pan met water mikken en dan warm maken, maar dat is niet hoe jij in elkaar zit. Je bent meer van de lucht dan van het water. Je hangt je aardappelen aan de waslijn voor jouw authentieke gerecht.

Of je volgt een aantal wetmatigheden van het aardappelen koken, en maakt er vervolgens jouw ‘signature dish’ van. Je mikt ze net als iedereen in een pan met water en kookt ze. En dan… doe je ze met kruiden en olie in de oven om er patatas bravas à la jij van te maken. Of je maakt er dat ene sausje met groene kruiden bij dat je laatst zo lekker bij elkaar hebt verzonnen. Of je bakt ze in half boter, half olie precies zo knapperig als alleen jij dat voor elkaar krijgt.

You get my point. Ook voor je communicatie zijn er nou eenmaal wetmatigheden, basisrecepten waar je beter maar niet origineel in moet willen zijn. Én er zijn volop mogelijkheden om die nieuwsbrief die je dan netjes elke week stuurt, de posts die je op je socials plaatst en de webinars die je geeft (inclusief je aanbod) helemaal jij te laten zijn. Zonder trucjes.

De coach die ik sprak, was reuze opgelucht. Er kwam ruimte om zichzelf toe te staan om vaker te posten, haar traject op gerichte manieren wél te benoemen, haar aanbod te doen op haar eigen manier. ‘Ik heb mezelf al die tijd echt klem gezet’, zei ze, ‘en dat hoeft dus helemaal niet!’. De komende tijd werkt ze met mijn ‘recepten’ haar nieuwe communicatiestrategie uit en ze is er nu al helemaal blij mee. Nooit meer aardappelen aan de waslijn. En wel nieuwe klanten in haar praktijk!

Ken jij die recepten al? Heb jij je eigen toon al gevonden in je blogs, nieuwsbrieven, social media? Zo niet, schuif dan lekker aan bij de training Communiceren met je klant! Vanaf 2 november gaan we op vier dinsdagmiddagen aan de slag, van twee tot vier uur ’s middags.

 

PS: Ik kook ze graag in de schil voor, en dan bak ik ze af in de oven met een eigen kruidenmengsel. En één van mijn allerlekkerste recepten met – netjes volgens basisrecept gekookte – aardappelen is een aardappelsoufflé met komijnekaas en paprika.
En jij, hoe maak jij van aardappelen iets bijzonders?